
سامي يوسف در روز عيد فطر برنامه ويژه اي در يكي از بهترين استديوهاي اجراي زنده در دنيا داشت. وي به دعوت از شبكه راديويي بي بي سي اشيا BBC Asian در اين شبكه حضور پيدا كرده بود و ترانه هاي بدون تو، همه چيز براي تو، عيد و او آنجاست را اجرا كرده بود.
برنامه كامل اجراها و مصاحبه سامي يوسف را در اين برنامه را مي توانيد از اين سايت مشاهده و دريافت نماييد.
| دانلود ويدئو قسمت 1 |
حجم فایل: 18 مگابایت
توجه: لینک دانلود غیرمستقیم است.
بعد از ورود به سايت پس از كمي تامل روي گزينه Download now كليك نماييد

| دانلود ويدئو قسمت 2 |
حجم فایل: 22 مگابایت
توجه: لینک دانلود غیرمستقیم است.
بعد از ورود به سايت پس از كمي تامل روي گزينه Download now كليك نماييد

| دانلود ويدئو قسمت 3 |
حجم فایل: 14 مگابایت
توجه: لینک دانلود غیرمستقیم است.
بعد از ورود به سايت پس از اندكي تامل روي گزينه Download now كليك نماييد
مطالب مرتبط :

سامي يوسف در مصاحبه اخيرش با يكي از مجلات درباره سوالي كه در مورد موفقيت ترانه " به سويم آمدي " بود توضيحاتي داد و عنوان كرد كه بايد ابهاماتي و شايعاتي كه حول پخش اين ترانه در اذهان عمومي وجود دارد را روشن كند.
تک آهنگ اخیر شما " به سویم آمدی" موفقیت عظیمی داشته و از آن بسیار عالی استقبال شده است. قدری بیشتر درباره آن برایمان توضیح دهید!ا
پاسخ سامي يوسف:
"به سویم آمدی" اولین تک آهنگ از آلبوم آینده من است. به شرکت ای تی ام اینترنشنال که مالک کپی رایت این آلبوم است انواع حقوق رینگ تن و پاداشهای "تجاری" پیشنهاد شد، اما این شرکت هیچ کدام را نپذیرفت زیرا این آهنگ به این منظور ساخته شد که هدیه ای برای حمایت کنندگان من باشد و نه یک فرصت تجاری. این آهنگ برای خدا و پیامبرش ساخته شده و من این افتخار را دارم که بگویم حتی یک پنی از این آهنگ کسب نشده است. از شما بخاطر حمایت کردن از این آهنگ و قبول کردن این هدیه ممنونم. به نظرمن "فروختن" موسیقی معنوي بسیار ناخوشایند و ناجور است. ایمان فروختنی نیست.
تالار گفتگو : سامي يوسف
مصاحبه اختصاصي بي بي سي با سامي يوسف

او هم اكنون به عنوان بزرگترين ستاره راك مسلمان مطرح شده است و ترانه هاي او به مسائل روز يك مسلمان در جهان امروزي مربوط مي شود.
سامي يوسف خواننده و شاعر بريتانيايي كه تا حالا مليونها نسخه از آلبوم هاي اول و دومش به بفروش رسيده است و همچنين آلبوم سوم او در حال تكميل شدن است.
او خيلي زود مشهور شد و در ترانه هايش پيام اسلام را ترويج مي كند او جوان مسلمان را تشويق مي كند كه به دين و هويتش افتخار كند.
سامي اخيرا يك اجراي زنده اختصاصي در استديوي افسانه اي مايدا ويل براي شبكه بي بي سي سي به مناسبت عيد فطر داشته است.
متن كامل مصاحبه را در ادامه مطلب بخوانيد

سامي يوسف به مناسبت عيد سعيد فطر در برنامه اي ويژه ميزبان شبكه بي بي سي آسيا شد.
سامي يوسف در استوديو مايدا ويلز كه يكي از معتبرترين و و مجهز ترين استوديو هاي اجراي زنده در دنيا مي باشد، تعدادي از ترانه هاي خود را به صورت زنده و آكوستيك اجرا نمود. سامي يوسف در اين برنامه به همراه دو گيتاريست و دو ويولن زن از گروه اركستر خود شركت نمود. سامي يوسف در اين برنامه ترانه هاي بدون تو( without you ) ، هر چيزي براي تو ( Anything for you ) و او آنجاست ( he is there ) را از آلبوم جديد خود و ترانه عيد را از آلبوم امت من اجرا نمود.
اين برنامه قرار است روز عيد فطر 22 سپتامبر از شبكه بي بي سي آسيا (BBC Asian) پخش شود.
اجراي زنده ترانه "بدون تو" سامي يوسف را مي توانيد بزودی در اين سايت مشاهده نماييد.
دانلود اجراي ترانه بدون تو
ترجمه بخشی از سوال و جواب های چت دیشب سامی یوسف با هواداران
سامی یوسف : نباید درجا بزنیم...و باید از اشتباهاتمان درس بگیریم...
خسارت های ناشی از کار اویکنینگ به پایان رسیده و هیچ چیز نمی تواند آن را عوض کند

اولین گقتگوی اینترنتی در سایت رسمی سامی یوسف
اين مصاحبه در روز جمعه 10 ام جون این ماه برگزار شد .

سامي يوسف ماه قبل مصاحبه اي را با برنامه one on one الجزيره انگليسي كه ريزخان هندي مجري آن مي باشد انجام داد. اين مصاحبه در 20 و 21 جون از اين شبكه پخش شد.
سامي يوسف به سوالاتي در مورد سياست ، موسيقي و فرهنگ اسلامي ، فعاليتها و برنامه هاي آينده اش پاسخ داد.
اين مصاحبه را از سايت رسمي فارسي سامي يوسف مي توانيد مشاهده كنيد.
| مشاهده مصاحبه :: قسمت 1 و 2 |

سامی یوسف روز جمعه ساعت 30 دقیقه بامداد و 9:30 به وقت گرینویچ مصاحبه مهم و زنده ای با برنامه محبوب و پر بیننده ریزخان داشت ، این برنامه اولین مصاحبه سامی یوسف در سال 2009 می باشد.
سامی یوسف در این مصاحبه در مورد مسائل پیش آمده در مورد آلبوم جدیدش و همچنین آینده کاری خود صحبت کرد.
مشاهده کامل این مصاحبه در این سایت قرار گرفت.
فرزند ایران
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همزمان با ایام مبعث پیامبر گرامی اسلام مصاحبه اختصاصی ای که شبکه سوم سیما و احسان علیخانی در اوایل امسال با وی انجام داده بود را پخش کرد.
در این مصاحبه کامل سامی یوسف یه معرفی خود و هدفش در موسیقی صحبت می کند.
این مصاحبه در فروردین امسال در شهر دبی ضبط شده است و اولین مصاحبه اختصاصی سامی یوسف با تلویزیون ایران می باشد. قسمتهایی کوتاهی از این مصاحبه نیز در ویژه برنامه عید نوروز از تلویزیون ایران پخش شد.

![]()
دانلود قسمت دوم مصاحبه
حجم فایل: ۱۳ مگابایت
![]()
دانلود قسمت اول مصاحبه
حجم فایل: ۱۴ مگابایت

|| سامی یوسف در مصاحبه ای با نواي كيپ تون ||
|| مصاحبه اختصاصي سامي يوسف با IRIB||
|| گلچيني از مصاحبه هاي مختلف يوسف ||
|| مصاحبه سامي يوسف با اسلام چنال||
دوبله شده به فارسي
|| گفتگوی آنلاین با سامی یوسف ||
ترجمه شده به فارسي
||مصاجبه با شبکه ( نشوا تی وی ) ||
ترجمه شده به فارسي
|| مصاحبه سامی یوسف با مجله الحیات مصر ||
|| گفتگوی کوتاه سامی یوسف با واحد مرکزی خبر ایران ||
|| مصاحبه شبکه مازیکا زوم با سامی یوسف در حاشیه کنسرت اسکندریه مصر ||
به همراه زیر نویس فارسی

مصاحبه با کارگردان معروف کلیپهای سامی یوسف ( هانی اساما)
این مصاحبه توسط دوست عزیزم نریمان از سایت سامی یوسف انلاین انجام شده است که ترجمه آن در این سایت قرار دارد و می توانید مشاهده کنید.
این گپ و گفتگو را به سه قسمت تقسیم می کنم. درباره
1-هانی اسامه
2-سامی یوسف و هانی اسامه
3- آخرین کلیپ ( اسماء الله )
قسمت اول : هانی اسامه
1- هانی ا سامه کیست ؟
نریمان : ما فقط این را می دونیم که هانی اسامه یک کارگردان و سازنده معروف کلیپهای سامی یوسف ( بغیر از دو کلیپ) است اما درباره شخصیت هانی چیز زیادی نمی دانیم.
من سوالات بسیار زیادی درباره این بخش دارم . حالا لطفا بیشتر از خودتون بگید و خودتون را معرفی کنید.
هانی : البته ، من یک جوان ساده هستم نام کامل من هانی اسامه امر می باشد.
من یک پدرم و دو تا فرزند دارم یک پسر و یک دختر . حمزه 6 ماه داره و دخترم نور چهار سالشه.
از از دانشگاه مهندس مصر فراغ التحصیل شدم. دانشگاه ( دانشگاه مصر رشته ارتباطات در سال 1999)
البته من هیچ وقت با نام مهندسی کاری را انجام نداده ام و از سال 1997 کارم را در رسانه شروع نمودم.
من مالک شرکت The Producers Films هستم .
من تعداد زیادی تبلیغات تلویزیونی و ویدئو کلیپ تهیه کرده ام. مانند :
ترانه السلام علیکم توسط خواننده معروف مصری حکیم
و خلاص ترک توسط خواننده تونسی صبر الرابعی
و ترانه یا لیل توسط گروه مصری واما و ...
نریمان : شما تا حالا ترانه هایی شبیه ترانه های سامی یوسف تهیه کرده اید؟
هانی : نخیر
نریمان : چه شد که شما دیدگاهتان عوض شد ؟ کی این اتفاق افتاد؟
هانی اسامه : من احساس کردم که می خواهم برای خدمت به اسلام کاری انجام بدهم چونکه بعضی وقتها من نمی توانم تمام اتفاقاتی که در کلیپهام رخ می دهد کنترل کنم.بخاطر این تصمیم گرفتم که کاری برای اسلام انجام و تهیه کنم.
این اتفاق دقیقا در سال 2003 اتفاق افتاد خدا را شکر در یک وهله زمانی مشترک من سامی یوسف را ملاقات کردم. و .... و اولین ویدئو کلیپم المعلم را انجام دادیم.
قسمت دوم : هانی اسامه و سامی یوسف
نریمان : ما چیز زیادی از سامی یوسف نمی دانیم فقط می دانیم که مثلا 27 سال داره و آذری و مشغول به تحصیل است و ...
اما چیز زیادی درباره شخصیت اصلی یوسف و شخصیت هنرمند آن . نمی دانیم.
هانی : من می خواهم فقط درباره سامی یوسف صحبت کنم . چونکه و الله هیچ فرقی بین سامی یوسف هنرمند و سامی یوسف بعنوان یک انسان نیست. هیچ فرقی!!
او اهل وانمود کردن نیست .... چه چیزی در چهره واقعی سامی می بینید ؟ او خیلی طبیعی و عادی است
اگر شما او را دوست دارید .... باید آن را درک کنید اگر مثلا عصبی می شود شما هم باید این حس داشته باشین.
او نمی داند یا نمی تواند که یک خنده مصنوعی جعلی در چهره اش ایجاد کنه.
او بسیار ساده و معمولی است ، فوق العاده مهربان ، و بینهایت خوش اخلاق و خوش خلق است .
نریمان : می دونید هانی . من بعضی اوقات میگم که میشود از صورت سامی چیزی که توی دلش هست را نیز بخوانیم چهره اون ماشاءالله بسیار نورانی و روشن شبیه ماه ...
اخلاص سامی را میشود در چهره او ببینید.
فوق العاده چهره آرام ، خنده از روی اخلاص ، صورت بیریا .... من حدس می زنم نور ایمان در دل سامی است.
هانی : آره درسته ، نتیجه گیری که از سامی می تونیم بدست بیاریم : او ترکیبی از اخلاص و صفا و صمیمیت و صفات اخلاقی نجیب و باشکوه می باشد.
در پایان اون مسلمان واقعی است ....
نریمان : حالا من می خواهیم ازتون سوال کنم راز موفقیت و درخشش کار شما بین تو و سامی چیست ؟
هانی : این راز چیزی نیست جز "هیچ خدایی بغیر از الله نیست" ولله ما تنها هدفمان رضایت پروردگار و خدمت کردن به اسلام است که امیدوارم اینطور باشیم.
اما من چه چیزی را میتونم رضایت پروردگار بدونم – شما به چه چیزی موفقیت میگویید ؟ چونکه سامی یوسف و گروهی که با او کار می کنند و من به رضایت پروردگار امیدواریم . ما با احساس مسئولیت کامل ، سخت کار می کنیم اما اول برای ما و اصل کار و هدفمون خدمت کردن به اسلام است.
دارند و بهترین کمکها را برای سامی انجام میدهند. اما من حدس می زنم آنها نمی دانند که چه طور ساخته می شود .
نریمان : می دونید هانی اسامه من اینجوری حس می کنم سامی یوسف در شات ها و صحنه های کلیپ مناجات خوشحال به نظر نمی رسد .
هانی : چرا اینجوری حس میکنید ؟
نریمان : کلیپ دعا و مناجات یک مد و ژانر شبیه به هم داشت . اما در مناجات حس می کنم حالت غمگینی و پشیمانی داشت نه التماس و تضرع
هانی : دلیلش این است که هوادارن می خواهند که بهترین کیفیت ممکن از آثار سامی یوسف رامشاهده کنند.
نریمان : چه ویدئو کلیپی را از همه بیشتر دوست دارید ؟
المعلم بخاطر اینکه این کلیپ کار اولم بود و خوشحالم از اینکه توانستم کاری برای پیامبرم حضرت محمد (ص) و مادرم انجام بدهم. که این کلیپ را از هزینه های خودم ساخته ام.
کدام کلیپ سخت ترین کار از لحاظ فیلمبرداری داشت و کدامیک آسان ترین ؟
آسان ترینش ویدئو کلیپ تضرع "" بود که در ماه رمضان فیلمبرداری شد. که در یک روز از بعد از افطار تا سحر روز بعد تهیه شد .
و سخت ترین آنها . مطمئنا حسبی ربی بود. ماه مبرک رمضان بود و همه ما روزه بودیم ، ما در چهار کشور مصر و هند و ترکیه و انگلستان فیلمبرداری کردیم.
ما حقیقتا برای این کلیپ تلاش کردیم و خون دل خوردیم.
همچنین آن راننده اتوبوس از راه های اشتباه می رفت که این کار فیلمبرداری را برای ما ساده تر کرده بود.
و پلیس هم با ما بود و این خیلی کار را برای ساده کرده بود.
قسمت سوم : آخرین ویدئو کلیپ اسماء الله
نریمان : آخرین ویدئو کلیپ شما اسما الله کلیپی فوق العاده و متفاوت با تمام ویدئو کلیپهای که قبلا کار گردانی یا تهیه کرده بودید بود .
اوه . الحمد الله
هانی : این کلیپ دردو روز ، در یکی از استودیوهای قاهره فیلمبرداری شد .
اما چیزی که می خواهم اینجا بگم اینکه مقدار زمان ما برای فیلمبرداری این کلیپ به اندازه کافی کم بود . اما شکر خدا ، خدا این زمان را برای ما گرامی داشت و ...
اما درباره هزینه ها . باور می کنید که هنوز من نمی دانم که چقدر این کلیپ هزینه برد . همچنین سامی یوسف . فقط به یک هدف فکر می کردیم بهترین کار ممکن برای پروردگار بزرگ .
اما قبل از اینکه هر سوالی از من بکنید می تونم چیزی ازتون بخوام ؟
نریمان : البته
هانی : من می خوام یه تغیری در قانون شما بدهم . اینه حالا من می خوام از شما سوالی بپرسم .
نریمان : اوه . غلیظ (-:
هانی : من میدونم که شما به رسانه علاقه مندین و همه شاخه های آنرا میشناسین. و به نقد هنرمندانه علاقه مندید. حالا می تونید به من بگین که چه چیزی از این کلیپ فهمیدی ؟
اوه . بسیار خب ... در وهله اول کلیپ برای شرکت ودافون تبلیغ کرده بود . من یک حس بیگانه نسبت به این کلیپ داشتم که قبلا به هیچ وجه اینرا حس نمی کردم.
این کلیپ ما را برای لحظاتی به بهشت برین می برد.
من حس می کردم که همه مسلمانان در بهشتند.
بعد از یک مدت زمان یاد و نام پروردگار با ذکر نامهای پروردگار برای ما یاد آوری می شود . و بالاترین اتفاق در این کلیپ خواندن احساسی وبسیار ملیح سامی یوسف بود.
این بسیار قابل تحسین است که بهترین کار ممکن را برای بردن ما به بهشت انجام دادید.
من کلیپ شما را اینطور معرفی کنم : خوابی از واقعیت ما اما این در حقیقت واقعیتی از خواب ما بود.
منظورم اینه که : ما در زندگی روزمره خود خواب بهشت را می بینیم ( خوابی از واقعیت ما ) و اینکه خداوند می خواهد همه ما به بهشت بریم و خود ما هم این را می خواهیم . که در واقع این واقعیتی از خواب ماست .
نریمان : در ابتدا به تعدادی از تفاسیر این کلیپ گوش کنید .
حالا باز بیاین روال کار را عوض کنیم و از دوباره از شما سوال کنیم .
هانی : البته . بفرمایید.
نریمان : دیدگاه شما نسبت به انتخاب رنگبندی این کلیپ به رنگهای سفید و سیاه چیست ؟
هانی : در ایتدا ترانه ، متن شعر ، ملودی و تنظیم یک راه و یک روش مشخص داشت . ملودی و متن شعر این اثر نیاز داشت به ... ملودی متن به ارامی شروع میشودو اولین قسمت شعر از نام ها وصفت های خدا شامل شده:رزاق...الرحمان...الطیف..و...این شبیه یه مناجات بین خدا و ماست
و بعد از آن خداوند من رو برای نشان دادن رنگ زیباولطیف کمک کرد تا ان احساس لطیف در شما پدیدار بشه...اگر چه وقتی تن ها بالا میره و قسمت مناجت با خدا اغاز می شود...یا لطیف الطف بنا و...پس تضرع بیشتری نیازداره(التماس بیشتر می شود)..نیاز بود که رنگ سیاه رو انتخاب کنم....
نریمان:چرا از چهره تعدادی از مسلمانان خوب و با چهره اشنا استفاده کردی ؟
: هانی:خوب ..به دو دلیل
1- من در ابتدا می خوساتم که هرکسی که به این چهره ها می نگرد در اولین مرحله از چهره ها خوششش بیاد وآنها را تحسین کنه. ..منظورم اینه:اه..این پیرمرد شبیه بابا بزرگ منه یا این زن شبیه مادرمه یا این دختر جوان شبیه خواهر منه..
2-دیگر اینکه"من می خواستم چهره ی مسلمانان رو بسیار خوب جلوه بدهم ..اونها چهره ی مهربانی دارند..همه آنها مثل بقیه مردم هستند..چون می دانید که تمام کانل های غربی اهنگ های سامی رو پخش می کنند
نریمان : و نظرت در باره آن میانبری که توی کلیپ استفاده کرده بودی که سامی در استدیو صلوات می فرستد. "اللهم صل علی محمد و ال محمد
هانی: من می خواستم یه چیز متفاوت درست کنم..نمی خواستم تمام قسمتای اهنگ شبیه هم دربیاد.. صحنه ها ی صلوات ...صحنه های بزرگی بودن(از نظر سایز) ..اینجا..من مخالف عمل کردم..من تیکه های کوچک صورت سامی رو اوردم و بعد بزرگ و بزرگتر و بزرگتر...
( یعنی اینکه در ابتدا فیلمبرداری روی صورت سامی زوم بود که در صحنه صلوات دوم دوربین از صورت سامی دور می شود و تصویر سامی کوچک تر می شود. )
نریمان:من سوالات زیادی از اعضای سایتمون دریافت کردم:چرا هانی از صحنه های طبیعی استفاده نمی کند؟مانند مناظر و ...
هانی:حتما شما کلیپ های زیادی در باره ی اسما الله شنیدید.
نریمان:البته
هانی :همه ی اون کلیپ ها ...نه همشون ...بیشترشون که صحنه های طبیعی استفاده می شه.و شما بعنوا ن یک هوادار سامی..می دونید که من و اون همیشه صحنه های جدید و متفاوت رو انتخاب می کنیم..
اگرچه.من فکر می کنم وقتی شما یک مسلمان مانند خودتون رو می بینید که اسماء خداوند را می گوید شما هم اسماالله رو تکرارمی کنید..شما اون ها رو بیشتر حس خواهید کرد و تاثیر گذاری بیشتری دارد .تا اینکه فقط صحنه های طبیعی رو ببینید.

نریمان:بعضی از هواداران می گویند که اگر سامی در کلیپ تنها و همراه دیگران نبود بهتر می شدچون وقتی سامی در یک صحنه تنها بوداونا خودشون را در بهشت احساس می کردن . اما وقتی وقتی که سامی را با دیگران می دیدند این احساسشون رو از دست میدادند؟؟؟؟؟/
هانی: کنسرت سامی یوسف رو دراسکندریه در سال 2006 رو که حتما تما شا کردی؟
نریمان:بله البته
هانی:در کنسرت الکس...سامی یه حرف جالب قبل از خواندن ترانه آزاد گفت...اون گفت:این اهنگ برای تمام خواهرهای ماست..چه با حجاب و چه بی حجاب..ما شما رو دوست داریم..جزاکم الله خیرا
در کلیپ همه با حجاب نبودن..بعضی هاشون با حجاب یا بعضی هاشون بی حجاب بودنی یا بعضی هاشون دخترای کوچیک بودن..و بقیه مرد ..
یکی از اصلی ترین تئوریها در اسلام"امر به معروف و نهی از منکر" است
برای همین ما سعی می کنیم دختر هایی که بی حجاب هستن رو هم تو کارامون سهیم کنیم..ما باید اونا رو تشویق کنیم.این همون اسلامیه که سامی میخواد منتشرش کنه.
سامی یه نمونه خوب از یک مسلمان در غرب است پس باید این کار را انجام بدهد من فکر می کنم او یک نابغه است.با توجه به اینکه او میخواهد یک شکل بی طرف از اسلام به مسلمانا ن با شخصیت ها و رنگ های مختلف ارائه دهد.
او می خواست به غرب و به ما نشان بده که اسلام همه را می پذیرد برای همین ما می توانیم با هم کار کنیم...در حالی که ما متفاوتیم. ما باید با هم زندگی کنیم وبه هم کمک کنیم تا بهتر بشویم
نریمان : آخرین کارتون چیست ؟
هانی دارم یک ویدئو کلیپ جدید برای بازیگر مصری بنام" طامر حوسنی"می سازم این یک وجهه جدید از طامر حوسنیه
این اهنگ از اخرین البوماش "بهشت در خانه های ما" است.اسم های ان ازبرنا مه های یکی از مشهورترین واعظین مصری بنام"امر خالد"است
نریمان:در اخر..جزاک الله خیرا هانی...افتخار بزرگی برای من بود که با تو این دیدار رو داشته باشم تو واقعا ادم خوبی هستی..خیلی مهربان و خیلی ساده...دوباره متشکرم.. این دیدار با تو برای سایت ما خیلی بزرگ ومهم بود
هانی:والله ... واسه من افتخاره...خدا خیرتون بده..متشکرم نریمان و از سامی یوسف ان لاین متشکرم برای دعوت من..جزاکمالله خیرا.عیدتون مبارک
ترجمه :
قسمت 1 و 2 : مهدی جهانگیر
قسمت 3 : سعید ابوالحسنی نژاد
منبع : سایت سامی یوسف آنلاین

الحیوار – عید سعید فطر سال 2007
سامی یوسف در جدیدترین مصاحبه خود با شبکه الحوار ( گفتگو ) در ایام مبارک عید فطر شرکت نمود و در اینجاگزیده ای از مهمترین سوالات مطرح شده و پاسخ آن را قرار دادیم .
سوال : در ابتدا سوالی ویژه از شما دارم . زبان عربی شما در چه حد است ؟
جواب : خیلی مسلط نیستم . در حدی که بتونم چند جمله صحبت کنم .
وقتی که به قاهره رفتم در انجا زبان عربی مطالعه می کنم و همچنین با مسافرت به کشورهای مختلف بین لندن و مصر و کشورهای مختلف عربی این تجربه های بسیار خوبی برای من بود . ملاقات با مردم و ... در بهتر شدن عربی من بسیار موثر بودند.
اما باید بیشتر تمرین کنم تا عربی را صحبت کنم .

مشاهده مصاحبه
نشوا قسمت دوم:
مجری : حتماً دعا می کنم ، یعنی این کمترین کاریه که ما می تونیم انجام بدیم.
سامی:انشاء الله
مجری: دل منو که شکستید!!!!
سامی(لبخند می زند): ببخشید! مقصودم این نبود این کاررو بکنم (می خندد) متأسفم .
مجری: خوب، من واقعاً خوشحالم که امشب شما پیش ما هستید اون هم به برای دو دلیل ، اول به خاطر این که من طرفدار شما هستم ودوم این که پسرم طرفدار شماست(می خندد)
سامی: الله اکبر(می خندد)
مجری: از اون موقعی که صدای شمارو شنیدیم وویدئوکلیپهای شمارو تماشا کردیم ، ما با یک مرد جوان و خوش سیما که حرفی برای گفتن داشت آشنا شدیم.این مرد صدای دلنشینی داره با استعداد شگفت انگیزی که همه ی ماررو غافلگیر کرده.اصلاً شما از کجا اومدید؟
سامی:لطف دارید، در مرحله ی اول اجازه بدید من هم به نوبه ی خودم خوشحالیمو از اینکه منو دعوت کردید به این برنامه بیان کنم. چند مدتی هست که من عموماً از نظر وچشمهای رسانه ها غایب هستم، برای دلایل مختلف ( کنسرتها وتورهای دوردنیا) وکلاً خیلی مجذوب کارم شدم اما در این برنامه بودن برای من یک افتخاره و از شما برای کلمات زیباتون تشکر می کنم. من لایق هیچ کدوم ازاین محبتها وکلمات نیستم.جزاکم الله خیراً.
مجری: خوب دیگه اینقدر هم فروتن نباش!!!
سامی :نه واقعاً نیستم.بذارید یک نکته ایی رو براتون توضیح بدم صادقانه، حقیقت اینه که اگر هر انسانی یک کاری رو انجام می داد که می دونست در انجام دادنش شایسته و تواناست … فقط باید آرزوهاتون رو به واقعیت برسونید و کاری بکنید که مطمئنید در انجامش تواناییشو دارید. الحمدالله ، یعنی شما دارید به یک طریقی وظیفه و تکلیف خودتون را تکمیل می کنید و انجام می دید . به خاطر این که انسانها…همه ی انسانها علیرغم اعتقاد وقومیت…ما اینجا نیومدیم که فقط غذا بخوریم یا بخوابیم، اومدیم کار کنیم ، فکر کنیم و بیندیشیم. خیلی کارها هست که ما میتونیم انجام بدیم. بشتر مردم تحقیق نمی کنند یا نمی دونند که یک استعداد منحصر به فرد دارند .
یک استعداد خاص دارند.برای بعضی ها سالها طول میکشه تا این استعداد روپیدا کنند ، بعضی هم از همون اول این استعداد رو درقلب و دلشون حس می کنند . در قلب منم ، من حس می کردم که خداوند یک نعمت و یک استعداد موسیقی و هنر به من اعطا کرده و الحمدلله من هم دارم کاری رو که باید بکنم انجام میدم .از خداوند سپاسگزارم برای همه ی نعمتهای زیبا و بی شمارش و …. همه ی چیزهای شگفت انگیزی که با این نعمت دنبال شده.
مجری: الحمدلله… خوب شما انگلیسی هستید . منظورم اینه که در این شکی نیست.
سامی:صددرصد. برای همیشه (می خندد)
مجری : شما در سن 5 سالگی شروع کردید به یاد گرفتن موسیقی و ماشاءالله تبارک الله الن هم بیشتر از 10 تا ساز موسیقی رو یاد گرفتید.
سامی: (می خندد): آره، قابل بحث و گفتگوست.
مجری: و یکی از سازها هم ( به پیانو نگاه می کند) سبحان الله.واقعاً متحیرکننده است گیتار هم و ویلن همینطور
سامی: حقیقتاً گیتار رونه . اما یک ساز ایرانی / فارسی هست به نام تار یا عود. من دوست دارم فکرکنم که می تونم این سازها رو بزنم . اما خودمو یک پیانیست حرفه ای نمی دونم و این رو از افتادگی نمی گم .من واقعاً خودمو یک پیانیست حرفها ای نمی دونم .بلکه خودمو یک نوازنده ی پیانو می شناسم.... و بین نوازندگی پیانو . حرفه ای بودن تفاوت بزرگی هست. یک پیانیست حرفه ای اشتباه نمی کنه یعنی اون تربیت شدهو یادگرفته که در کارش هیچ غلطی نباشه. میتونید در مقابلش متن آهنگهای Mozart رو بذارید.دقیقاً مثل آهنگ پیانورو بازی می کنه می تونیدChopin رو بذارید یا Franz Lisztهمرو بی عیب تکمیل می کنه ، هر چند که یک نوازنده ی معمولیه پیانو می تونه پیانورو خیلی خوب بزنه اما هیچ وقت نباید با یک پیانیست حرفه ای مقایسه بشه. اینها دوتا بحث مختلفند. اما امیدوارم انشاء الله .... می دونید من پیانو رو بازی می کنم و تا یک حدی هم ویلن را که ازپدرم یاد گرفتم . در گذشته هم راجع به نوازندگی پیانو درس خونده بودم اما خودمو یک پیانیست حرفه ای حساب نمی کنم. چند تا ساز مختلف هم بلدم و همشونم از طرفی نعمته خداونده .شما می تونید مشاهده کنید که چند هزار نفرخودشون رو در موسسه های مختلف موسیقی ثبت نام می کنند ، اما فقط اندکی از اونها با نام و لقبی بیرون می یان .پس.... دوباره... همه ی این نعمت ها و استعدادها از طرفه خداوند هست . به خاطر همین هم مهمه که آدم زود استعدادهای خودشو پیدا کنه. به خاطر همین که در حاله حاضر خیلی ها هستند که با انتخاب اشتباهشون در فضای نا مناسبی قرار گرفتن.
مجری: در چه موقعی تصمیم گرفتی و به خودت گفتی که هوم ، نه من همین هستم من یک هنرمندم و می خوام کسی که هستم باشم ؟
سامی: می دونیدمشکل عمده ی من با هنر ، نه هنر نه... موسیقی. اینکه صنعت موسیقی یک محله و یک فضای خیلی ناشناخته و عجیب هست ...یه نوع تجارته ، به خاطر همین اسمش رو می ذارن "تجارت موسیقی" وقتی که صحبته تجارت موسیقی می یاد شروع به حرف زدن واحدها، کاستها ، وشهرت می شه. اگر همه ی این چیزارو تقسیم کنید می بینید که انتهاش فقط راجع به پول و ثروته. حالا... پول وثروت چیز بدی نیستند . کار بدی نیست که پول کسب کنیم ، اما وقتی که تمام زندگیت دوره این مسئله مثل پول و ثروت می چرخه ، دیگه خود هنر ... در نظر من مجذوب می شه و آخرسر هم بی اهمیت می مونه. و متأسفانه در این طرح های مستقل هست که این مسئله رو بیشتر مشاهده می کنیم .ومن دوست دارم فکر کنم که خدارو شکر ، یک کار متمایز و متفاوت انجام دادم.
من شخصاً دنبال شهرت و نام و پول و ثروت نبودم یا به قول بعضی ها دنبال "دنیا" نبودم.فقط می خواستم یک کار هنرمندانه انجام بدم که در عین حال درون من روهم بروز می داد .اما سبحان الله ....(مکث می کند) به خاطر همین هست که توصیه می کنم ،که مهمه به خودتون اعتماد کنید و در عین حال توکل به خدا کنید و تکیه به استعدادتون و بعد هم نتیجه اشو انشاء الله خواهید دید.
مجری: اما همان طوری که خودتون گفتید .موسیقی یک تجارته. پس وقتی که یک شخصی مثل خودتون وارد یک شرکت غربی بشه و بگه که من می خوام خودم رو نشون بدم .... می خوام یک تک آهنگ (single) بخونم...و من یک هنرمند هستم یک هنرمند واقعی با یک مأموریت و یک بیان ... فکرز نکنم که ( صحبتش قطع می شه)
سامی: (موافقت می کنه)... بله بدون شک من رو نمی پذیرند اما خدارو شکر ، سبحان الله (صحبتش قطع می شه)
مجری: پس چطور تونستید که این سدهارو بشکنید؟
سامی: سبحان الله .. من این کارو تونستم انجام بدم برای اینکه اطرافیانم (دوستانم) آدمهای دلپذیرو متحیر کننده ای هستند.و برای همین خدا رو شکر می کنم . برای من این یک افتخاره... یکی از بزرگترین نعمات خداوند هست.
و خودتون می دونید که (صحبا) یعنی داشتن اطرافیان خوب (صحبتش قطع می شه)
مجری:که بهتون ایمان دارند و باورت می کنند.
سامی: بله. کسانی که بهت ایمان دارند. مثل دوستان من در موسسه ی awakening - می دونید اونها دوستان من هستند فقط یک ارتباط یا نسبت هنرمندی وموسسه ایی نیست و بیشتر یک گروهی از مردمند که به هنر خوب و موسیقی پاک اعتقاد دارند و اونها هم به من ایمان داشتند و با پیش گرفتن آلبوم امت من موافقت کردند در عین حال من هم به اونها و به خودم ایمان داشتم ... به خاطر این که اعتماد به خود داشتن مهمه..(لبخند می زند) پس .. می دونید همه ی این چیزها (پل و ثروت) بعداً اومد.
مجری : از قبل اینقدر موفقین را پیش بینی کرده بودید؟
سامی : نه من هیج چیز رو پیش بینی نکرده بودم اما تا یک حدی می دونستم چون که به کار خودم ایمان داشتم می دونستم... که مثلاً باید آهنگ المعلم را اولین آهنگ آلبوم بذارم به خاطر اینکه معتقدم که این زیباترین آهنگ آلبوم بودش.و انشا ء الله وقتی که شنونده به این آهنگ اول گوش میده یک اثر خوبی در ذهنش قرار می گیره میدونید اینها نکات خیلی مهمی هستند ....همچون منم به حدی انتظار داشتم که ازاین آلبوم استقبال بشه. می دونستم به چه اندازه ایی اما فکر می کردم که حداقل یک پیرو خواهد داشت .اما عمدتاً من می خواستم یک کاره وقار و بلند مرتبه انجام بدم و این در مورد همان سوال اصلیتان است(لبخند می زند)و به خطر همین که در مصاحبه ها خیلی زیاد حرف می زنم مسئله ای هست که می خوام کنترل کنم اما واقعاً .... من همیشه زیاد توضیح میدم .
مجری: نه....(می خندد)
سامی : جزاکم الله خیراً ، اما واقعیت اینکه ترس و نگرانی من از این بود که « ای خدا من نمی خوام فقط یکی دیگه از این پاپ آرتیست ها ( هنرمندان) باشم . نه این که همشون بد هستند اما نمی خوام یک برده ی دیگه باشم نمی خوام اسیر این صنعت ( موسیقی) بشم .نمی خوام از این نوع مردم باشم و تا همین روز هم عقاید من کمی عجیب و سنتی هست.به خاطر اینکه دوست ندارم کسانی که از هنر من پشتیبانی می کنند صدا کنم " طرفدارانم"
من از کلمه ی طرفداران خوشم نمی یاد . به خاطر این که اگر آنها طرفدار من هستند پس من هم یکی دیگه از این پاپ آرتیست ها هستم .یک نمایش دیگه هستم .یک شخص دیگه هستم که میام و میرم.... نه این که رفتن و اومدن چیز بدی باشه، اما من نمی خوام با کلمه ی (پاپ ارتیست) هم پیوند ووابسته باشم.اما من در اون هنگام ، کنسرت داشتم و ماشاء الله خیلی از خواهرها و خانم ها شروع می کردند به جیغ و داد زدن وبعضی از مسلمانهایی که از زمینه های افراطی و سنتی می یان انتقاد کرده بودند که سامی یوسف این کار رو تشویق می کنه!!! و می دونید...
در چشم و نظر بعضی از این مردم چیزی شدم که همیشه ازش متنفر بودم . بعضی از کسانی که از زمینه های سنتی و افراطی میان پرسیده بودند .. چرا اینقدر مردم در کنسرتتون جیغ و داد می زنند ؟ببنید اگر مردم از موسیقی یک کسی خوششون بیاد من چه کاری می تونم بکنم ؟ منظورم این که من نمی رم روی صحنه بایستم و با بلندگو بگم که : ببخشید .لطفاً برای من دست نزنید ! من نمی تونم این چیزها رو بگم ! منظورم اینکه بله این حق رو مردم دارند که نظرشون رو بیان کنند . اما به طوری بگویند که به کسانی دیگه توهین و بی احترامی نشه . اگر هم کسی موسیقی من رو دوست داره و در مورد نظرش هست ، تنها می تونم بگم که خداوند به شما برکت بده، وخیلی ممنونم برای پشتیبانیهاتون و حمایتهاتون از من نه ، بلکه حمایتتون از هنر ... به خاطر این که واقعاً به این هنر احتیاج داریم و نیازمندیم .
مجری: خوب، اگر شما از اون کسانی بودید که به هرچی مردم می گفتند گوش می کردید پس دیگه این شغل رو انتخاب نمی کردید! درسته؟
سامی ( لبخند می زند) : درسته.
مجری: و ما هم خوشبختیم که شما این کار و شغل رو انتخاب کردید... برای ما ( لبخند می زند)
سامی : خیلی متشکرم، جزاکم الله خیراً.
قسمت سه نشوا
مجری:امروز در مورد خیلی از چیزها صحبت کردیم بعضی از موضوعاتی که در موردشون بحث کردیم شخصا من رو خیلی غافلگیر کردند!
سامی :درسته
مجری:داریم در مورد خانوادههایی بحث میکنیم که تصمیم گرفتد از آمریکا یا اروپا به ملتهای عربی سفر کنند، بخاطر اینکه خیلی نگران بچههاشون بودند (از نظر عقایدی) بعد کسان دیگری هستند که به سادگی هر چقدر ثروت و پول رو برای ؟؟/؟؟برای فرزندانشون خرج کردند
سامی :درسته
مجری:من نمیتونم بگم این عده از آدمها کارشون درسته و همینطور نمیتونم بگم که اون عده از آدمها هم کارشون درسته همه در شرایط خودشون حقی دارند .اما کسانی رو میبینم مثل سامی یوسف که در غرب بزرگ شده که تعلیم و تربیت خیلی خوبی داشته و این فرد یک ماموریت و بیانیه دارد. چه بخواهید یا نخواهید شما یک نقش نمونه دارید. چه احساسی در مورد نمونه بودن داری؟
سامی:عجیبه...خیلی عجیبه (می خندد) اما ببینید من معتقدم که یک مشکل خیلی بزرگی در خاورمیانه وجود داره و ببخشید اگر کسانی رو ناراحت می کنه اما من میخواهم خیلی رک و پوست کنده حرف بزنم...به قول خودتون صراحتا.
مجری:بله...لطفا
سامی:ما مشکل عقده داریم، یک عقده ای است که مردم درباره ی غرب دارن "همه چی در غرب خوبه بخاطر اینکه قدرتمنده ،بخاطر اینکه بریتانیا «یونایتد کینگدام» هست و ملکه و سلطنت و پول و ثروت دارن و نیرومند هستند و انگار خیلی خوشحالند چون ثروت دارند..." اما این یک تصور غلطه .ما مسلمونها ،عربها،حتی عربهای مسیحی ...تمدنهای عربی و اسلامی چیزهای بسیاری دارن که می تونن به مردم غرب ارائه بدهند.
مجری:بله
سامی:مخصوصا در مورد اخلاق و ادب، اما خیلی چیزها هم هست که ما باید از غربیها یاد بگیریم ...و همینطور اونها هم میتونند خیلی چیزها را از ما یاد بگیرند.
مجری:اما ببینید، در یکی از مصاحبه هاتون که من داشتم می خوندم ،(به عنوان) مشقم (لبخند می زند) شما گفتید: "کسانی که در غرب هستند کسانی هستند که اسلام واقعی رو بجا میارند"
سامی:بله.راجع به همین موضوع هم صحبت می کنم، دقیقا بخاطر اینکه مشکل اینه که اول ما باید تمام عقده ها رو از بین ببریم ، این عقده ها باید نابود بشند، بخاطر اینکه همین عقده ها می تونند تمامی اعراب را نابود و ویران بکنن.می دونید ...من دارم زندگی می کنم ..نه زندگی ..نه... اما در قاهره یک خونه دارم، الحمدلله، من عاشق مصر هستم ، واقعا مصر رو دوست دارم ،مصر خیلی با من مهربون بوده و مصری ها (نگاه می کنه به داخل دوربین) ...جزاکم الله خیرا..مصری ها واقعا خیلی به من محبت کردن و من هیچ موقع نمی تونم عشقم رو و قدردانیم رو برای مصری ها بیان کنم "والله" این حقیقت صادقانه ای از درون قلبم است.
به هر حال ..من یک خونه در قاهره دارم بخاطر همین هم هست که هی میام و میرم...من یک خونه در یکی از بقول خودشون بهترین ناحیه های قاهره دارم.کوچیکه و چیز شگفت انگیزی نیست یک ویلای کوچک .اما می دونید در این ناحیه، سبحان الله، به هر نقطه ای نگاه می کنید یک نگهبان می بینید. اما می دونید من چی رو متوجه شدم؟ متوجه شدم که در هر دو تا خونه ای یک سگ نگهبان پیدا می شه!.بعضی موقع ها که تو خونه موندم ،بخاطر این سگ ها حتی نمیتونم برم یه قدمی بزنم .چرا؟ بخاطر اینکه" سگ داشتن عالیه بخاطر اینکه مردم غربی سگ دارن" و به قول یک انگلیسیها"سگ بهترین دوست آدمه"...خوب نگاه کنید اینجا که دزدی پیدا نمیشه، هیچ کس هم نمیاد که چیزی رو بدزده، اینجا بهترین منطقه است ..!! و به نظر من این یک تقلید کورکورانه است.
به نظر من خیلی چیزها هست که ما می تونیم از مغرب زمین یاد بگیریم، اگر می خواهید دقیق دقیق باشید، مثل تمدن اما اگر به طور کلی نگاه کنیم ،اسلام به عقیده ی من ،یه اسلامی که ما بهش ایمان داریم و ازش پیروی می کنیم ،نه اون اسلامی که کسان دیگر ازش پیروی می کنن(مکث)که خیلی عجیبند که در واقع اسلام نیست و روش خودشونه اما اسلامی که اکثریت مسلمانها بهش معتقدند بیشتر در غرب قالب گرفته تا در ملت های اسلامی ،صد در صد ،بدون هیچ شکی .چرا؟بخاطر اینکه اگر داریم از سطح بنیادی حرف می زنیم ،شما در غرب این آزادی رو دارید که بتونید بیاندیشید و فکر کنید.آزادی اندیشه بهترین هدیهی خداوند به انسانهاست.شما باید بیاندیشید و این حق رو داشته باشید که فکر کنید و من نمی گم که حکومت ها دارن به مردم فشار میارن ولی بدون شک شما میتونید اینجور حکومتها رو پیدا کنید.اما....فقر هم به این چیزها کمک می کنه وقتی یک نفر فقط در مورد صورتحساب قبض بعدی اش فکر می کنه و اینکه چطور می تونه برای زن و بچه اش غذا و خوراک پیدا کنه، دیگه این شخص وقت این رو نداره که اندسشه و فکر کنه و فقط می خواد کار کنه . حکومت های ما باید قاطع باشند که این مشکلات از بین بروند.
مثلا در انگلیس ،اکثریت مردم از طبقات متوسط هستند ،یک خونه دارند و یک ماشین ، و همه ی چیزهای اساسی وجود داره ، می تونن درس بخونن ،سیستم خیریه هست، این از بیت المال از خود اسلام هست دوباره ، محل رفاه و آسایش هم هست .می دونید راجع به همه ی این چیزها ما شعار میدیم اما در عمل کاری نمی کنیم و فساد هم یک نکته ی دیگه ای است اینها چیزهایی هستند که می تونیم روش کار کنیم و باید امید داشته باشیم .من آدم خوش بینی هستم و کسانی هستند که خیلی بدبین و منفی هستن.اما من خیلی امیدوارم و باید این مشکلات رو درست کنیم.
نشوا قسمت چهارم
مجری:در آهنگتون شما دارید از مردم درخواست می کنید که فکر کنند و دارید می پرسید که" ما چکار خواهیم کرد؟" اونها هم شروع می کنند به فکر کردن درباره ی خواهر و برادرانشون در دارفور و جنین...دارید سوال های درستی رو می پرسید و حداقل در نهایت ..دارید مجبورشون میکنید که به شما پاسخ بدهند.
مجری: حداقل شما دارید مجبورشون می کنید که به شما پاسخ بدهند!
سامی: خوب من دارم ازشون تقاضا می کنم، می دونید من میخواهم کمی منتقدانه حرف بزنم، من واقعا آدم انتقادی نیستم... من معمولا لبخند می زنم و همه چیز رو می پذیرم ،نمی خواهم آدم سرکشی باشم ...اما به عنوان مثال من انگلیسی هستم و اونجا بزرگ شدم و عاشق این کشور هستم یعنی هیچ موقع باهاش مثل یه غریبه رفتار نمی کنم، مخصوصا جایی مثل لندن...بعضی از کشورهای اروپایی با شما مثل یه غریبه رفتار می کنن بخاطر اینکه سفید نیستی و چشمای آبی نداری .اما من شخصا باهام مثل یه غریبه رفتار نشده .می دونید من رو مثل خودشون می دونستن .."به کسی چه ربطی داره ؟! آیا شما به همین آداب و اخلاقیات و و سیستم اعتقاد دارید؟"بله من به این ملت آزاد که ساکنش هستم اعتقاد دارم و افتخار هم می کنم" و موافق چیزهای خوبی که دولت بریتانیا می کنه هستم و درعین حال نظراتم رو در مورد کارهای ناگوار دولت بریتانیا بیان میکنم.
مجری:بیان کردن یکی از بهترین چیزهاست..
سامی:کاملا ،حق اعتراض و شکایت
مجری:بله دقیقا
سامی: و بخاطر همین هم هست که افتخار میکنم ،به عنوان یک تبعه ی انگلیسی این حق رو دارم که بگم "می دونید من از شما خوشم میاد، اما شما اشتباه میکنید و من هم کارتون رو محکوم میکنم "این دموکراسیه و این اسلامه در چشمانه من حق اعتراض و بالا بایستن و بخاطر همین هم هست که میگم در عاقبت خونه من انگلیس هست و یک نقطه ای در زندگیم سرانجام برمی گردم اونجا و موندگار میشم و در آخر هم اونجا خونه ی منه
مجری:راجع به کایت رانر (بادبادک باز) بگو!
مجری: واقعا این خیلی چیزه عالیه ی که از شما دعوت کردند که براشون یک اهنگ درست کنید و بخونید، تنها توی خود آمریکا برای 115 هفته این یکی از پرفروش ترین کتاب ها بودش.این یک پدیده است!و بخاطر این موفقیتتان ما به شما افتخار می کنیم.
سامی: ممنونم، کایت رانر کتابی از خالد حسینی است و باید اعتراف کنم که تا حالا این کتاب رو نخونده بودم، اما متن نمایشنامه رو برام فرستادن.مدیریت مارک فورستر که کارگردان فیلم فایندینگ نورلند با شرکت بازیگرانی چون جانی دپ و کیت وینسلت.... کسی که مدیر و مسئول موسیقیه با مدیریت من تماس گرفته بود و گفته بود که ازموسیقی من خیلی خوششون اومده. بازیگراشون که از ملیت های مختلف تشکیل شده اند مثل مصری و افغانی و ایرانی و کسان مختلف دیگه. گفته بودن که ما این شخص رو میشناسیم و این همون شخص هست برای کار ما و عاشق موسیقیتان هستیم.
مجری: و فیلم هم بازیگرانی از همه جا داره،مثل خود آهنگهای شما!
سامی:بله،دریم ورلد پروداکشن ،جای خیلی عظیمیه اگر چه این یک پروژه ی مستقله اما دریم ورلد خیلی عظیمه!
پس می خواستند یکی از آهنگ های آلبومم را بردارند و استفاده کنند و من هم گفتم "حتما! این یک نوع افتخاره!،بفرمایید". اما تا اون موقع من متن نمایشنامه رو نخونده بودم و خیلی هم از خود کتاب و فیلم چیزی نمی دونستم. همچنین از من درخواست دارند که برای اخرین قسمت فیلم اونجایی که اسم بازیگران رو نشون می دن یک آهنگ درست کنم.
مجری:کردیتس(تیتراژ پایانی)
سامی: بله، کردیتس،و من هم گفتم چشم، اما من احتیاج دارم که این کتاب رو بخونم ،باید این کتاب رو احساس کنم . اونها هم گفتن که متن نمایشنامه رو برام می فرستن.
بخاطر اینکه کتاب خیلی طولانی بود و من هم نمی تونستم توی چند روز بخونمش ،یعنی می تونم اما اون موقع غیر ممکن بود، خیلی طولانی بود. منم متن نمایشنامه رو خوندم و خیلی خوشم اومد و خیلی شگفت انگیز بود و دقیقا موقعی که اخرین خط متن رو تموم کردم یک ملودی مستقیما به ذهنم اومد و همون موقع هم ضبطش کردم،خلاص!!
مجری: و بعدش هم فرستادیش؟
با هالیوود پروداکشن کار کردن یک نوع افتخاره و میدونید این یک فضای دیگهای هست که ما باید داخلش بشیم و این هم یک مشکل و ایراد دیگه ای هست که داریم..
من این جرات رو دارم که در انگلیس آرزو کنم و فکر کنم که می تونم کاره xو y و z را انجام بدم، اما در کشورهای عربی و ملت های مسلمان فقر زیاده و مردم فقیرند ،البته نه همه و فقط فقر به معنای مالی رو نمی گم اما فقر به معنای عقلی و فکر و آرزو داشتن که آرزو کنند و این یک نکته ی دیگه ای هست که باید روش کار کنیم.
من هم با شما موافقم ، اگر می خواهید خوب باشید ، می تونید همه جا خوب باشید و مسلما عناصر فرعی هم اثر و نتیجهی خودشون رو دارن اما اگر می خواهید خوب باشید و اگر به طریق درست پرورش یافتید ،اگر دوستان خوب دارید و اگر والدینتون واقعا مراقب شما هستند ان شا الله که همه چی بهبود پیدا می کنه.
می دونید امیدوارم که چیزایی که میگید ...می تونید از همسرم بپرسید (می خندد) اون بهترین قاضیه... اما امیدوارم ان شا الله ..چیز بزرگیه یک لقب الگو دادن به کسی. واقعا هستش....اما امیدوارم که بتونم کاری رو که می تونم انجام بدم و نهایت سعی و تلاشم رو بکنم که در کار خودم بهترین باشم(با لبخند)
ترجمه:زهرای مسلمان

<< اولین چت آنلاین سامی یوسف با هوادرانش >>
چت آنلاین سامی یوسف با هوادارانش به پایان رسید .
این گفتگو و در واقع سوال و جواب بیش ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه به طول کشید .
در کل سوالات بسیار جذاب و گفتگوی مفید و خوبی بود که بزودی قسمتهایی از این مصاحبه که بطور کامل ضبط شده است را در اختیار دوستان عزیز قرار خواهیم داد .
<< ترجمه کامل گفتگوی سامی یوسف با هوادارانش در سایت هوادران سامی یوسف >>
تشکر بسیار ویژه از خانم مریم اردکانی به خاطر کار بسیار ارزشمندشون
سامی یوسف در مصاحبه ای با "نواي كيپ تون "
Humble Sami Yusuf wows CTN
سامی یوسف : آلبوم بدون تو را در ژانویه 2009 منتشر خواهم کرد.

سامي يوسف ،خواننده بريتانيايي ،متواضع ، فروتتن و با روحيه اي سر شار از معنويت در روز چهارشنبه در كنفرانس خبري ويژه اي،كه در هتل mount nelson برگزار شده بود ،حضور يافت . براي سامي يوسف بريتانيايي،كه ذاتا موسيقيدان متولد شده ،حضور در كيپ تون به منزله اولين مرحله از برنامه طور جهاني سامي يوسف است.مجري اين طرح گروه Oasis مي باشد که شرکت بسیار بزرگ و گسترده ای در آفریقای جنوبی می باشد.

متن کامل را در ادامه مطلب بخوانید

در نوامبر سال گذشته و بهانه کنسرت بزرگ صلح سامی یوسف مجله Big Issue مصاحبه ای با سامی یوسف را منتشر کرد.
فیل رابینسون در این ویژه نامه پرونده ای را برای سامی یوسف تهیه کرده است که آرمان اصلی سامی یوسف از موسیقی اش و خواندنش را شرح می دهد. ترجمه این مطلب را می توانید بطور کامل مطالعه نمایید.
متن کامل را در ادامه مطلب مشاهده کنید

دوست دارم در آهنگ هايم اسلام واقعي را كه عين رعفت و مهرباني است به مردم دنيا نشان دهم

مدت زيادي از انتشي سامي يوسف نمي گذرد. اما در همين زمان كوتاه، او توجه وسيع رسانه ها را جلب كرده و رسانه هاي معتبري مثل
BBC و رويترز با او مصاحبه كرده اند. گفت وگويي كه مي خوانيد، از ميان چند مصاحبه سامي يوسف با رويترز، مجلة امل و وب سايت اسلام آن لاين انتخاب شده است.سامي، اساسا موسيقي تو در چه ژانري است؟
نمي توانم بگويم ژانر جديدي را آفريده ام. من هارموني هاي مشهور شرقي از هند و تركيه و ايران و كشورهاي عربي را با موسيقي غربي تركيب كرده ام.
چه كساني خط موسيقي تو را شكل مي دهند؟
من خودم متن ها را مي نويسم، ملودي را مي سازم و آن را تنظيم مي كنم. بعضي سازها را هم خودم مي زنم و البته آهنگ ها را هم اجرا مي كنم. برخي دوستانم كه در موسيقي شرقي تخصص دارند هم به من كمك مي كنند. خيلي كار جذابي است.
اما تو فراتر از نوع موسيقي اي كه ارائه مي كني، با متن ترانه هايت معروف شده اي.
من دوست دارم مردم را به خدا و پيامبرش نزديك كنم. اين موضوع، حس دلپذيري به من مي دهد و در ساخت آهنگ ها مرا كمك مي كند. من تمايل دارم اسلام واقعي را كه عين رأفت و مهرباني است، به مردم دنيا نشان دهم.
موفقيت آلبوم هايت را پيش بيني مي كردي؟
وقتي آلبوم معلم را منتشر كرديم، اميدوار بودم كه در كشورهاي مسلمان، مورد توجه قرار بگيرد. اما وقتي آلبوم در مصر منتشر شد، همه گيج شده بوديم. ويديو كليپ معلم به صورت پياپي از تلويزيون هاي مصر پخش مي شد و خبر مي رسيد كه آلبوم ركوردهاي فروش را جابه جا كرده است. اين مسأله فقط در مصر نبود. آلبوم معلم در تمام دنيا موفق بود.
ويديو كليپ هايت هم خيلي خوش رنگ و جذاب اند؟
مي داني، مهم ترين چيز، ارائة يك اثر هنري است. اگر يك كار سطح بالا را خوب نمايش ندهي، اثر نفوذي هم پيدا نمي كند و نمي تواند جو جديدي به وجود آورد. به همين دليل، من آگاهانه از تكنيك هاي نوين كليپ سازي استفاده كردم و سعي كردم چهرة كليپم زيبا، آرامش بخش و جذاب باشد.
آيا موفقيت مالي آلبوم هايت را هم به عنوان يك هدف دنبال مي كني؟
جهان هنر تبديل شده به يك بازار اقتصادي و تجاري. اما براي من بيش از هر چيز اين مهم است كه يك توليد مثبت با يك پيام مثبت با يك نمايش ارزشمند ارائه كنم.
ما مي دانيم كه تو با يك پشتوانة قوي مويقي صحنه آمده اي. در اين باره بيشتر بگو.
بله، موسيقي همواره بخش مهم زندگي من بوده. خانواده ام اهل موسيقي بوده اند. پدرم معلم اصلي ام بود. او به من مي گفت: دست بالاي دست بسيار است. كه يك مثل معروف فارسي است. او علاوه بر موسيقي، به من درس زندگي مي داد و باعث مي شد هيچ گاه به كاري كه ارائه مي كنم غره نشوم.
اكنون يك آدم تحصيل كردة موسيقي هستي كه مسائل تئوريك را به خوبي با احساست تركيب كرده اي و به نتيجة جالبي رسيده اي.
به دور از خودبيني، من خودم را يك آدم حرفه اي در زمينة تنظيم، آهنگسازي و اجراي موسيقي مي دانم و از 6 سال گذشته به طور حرفه اي وارد كار شده ام.
ترانه هايت را چه كسي مي گويد؟
خودم اغلب ترانه ها را مي گويم به همراه بارا خريجي و اسيام بشيري نيز در سرودن ترانه ها و دادن ايده ها كمكم مي كند. من اولين ترانه ام را در 18 سالگي در ستايش پروردگار گفتم. پدرم كه خودش شاعر سطح بالايي است هم مرا در اين راه كمك كرد.
ساز هم مي زني؟
بله من ويولن، پيانو و سازهاي عربي آهنگ هايم را معمولا خودم مي زنم. سعي مي كنم نواهاي اسلامي و شرقي را كه در عربي به آن نشيد (آهنگ هاي مذهبي) مي گويند، با سازبندي جديد به گوش شنوندگانم برسانم.
چرا به چند زبان مي خواني؟
دنياي اسلام فقط محدود به اعراب نيست و مسلمانان با زبان هاي مختلف در تمام دنيا پراكنده شده اند.
تو به جاهاي مختلف هم سفر مي كني و كنسرت مي گذاري.
بله، الان در آمريكا در ايالات مختلف برنامه داريم. خوشبختانه اغلب كنسرت هايمان در اين كشور، فروش خوبي دارد. بسياري از غير مسلمان ها هم به آهنگ هاي من علاقه پيدا كرده اند و اين براي من خيلي جذاب است.
به عنوان يك جوان مسلمان بريتانيايي كه هنرمند دنياي اسلام است، با چه مشكلاتي روبه رو بوده اي؟
با مشكلات زيادي. بعضي از دوستان، انگار با من جنگ داشتند و مرا آزار مي دادند. من به عنوان يك هنرمند مسلمان سعي مي كردم كه مذهبم را درست بشناسم و آن را به ديگران بشناسانم. پيامبر (ص) مي گويد: من از سوي خدا فرستاده نشدم مگر براي تكميل و اخلاق و ادب.
به نظر تو آيا بايد مسلمانان توجه بيشتري به موسيقي و ساير هنرها داشته باشند؟
سبحان الله، قطعا. صددرصد. هنر نقش بسيار مهمي در غنا و سلامتي تمدن مسلمانان ايفا خواهد كرد. مسلمانان همواره در طول تاريخ در همة زمينه ها پيشگام بوده اند: موسيقي، فلسفه، معماري، شعر، پزشكي، رياضي و غيره. مشاركت مسلمانان در مسائل جهاني باعث مي شود تمدن اسلام عظمت اش را نشان دهد.
و آلبوم بعدي ات؟
هدفم اين است كه آلبوم بعدي ام كاري صرفا اسلامي باشد ان شاء الله. اگر خدا به من قدرت كار بدهد، فقط به خاطر او و در جهت نزديكي به او، آهنگ خواهم ساخت. اميدوارم مردم براي ما دعا كنند و ما هم در ارائة اسلام واقعي به دنيا موفق باشيم.
همسر صبوري دارم
سامي يوسف، آوريل (فروردين) گذشته با يك دانشجوي آلماني ازدواج كرد. او حالا احساس مي كند كه با اين ازدواج بسياري از واهمه هايش از بين رفته اند و سرگرداني هايش به پايان رسيده اند. در عين حال سامي خوب مي داند آنچنان كه بايد براي همسرش وقت صرف نمي كند: او كمي از دست من آزرده مي شود. سامي ساعت ها مشغول ضبط آهنگ هاي جديدش است و اجراهاي زنده هم كه تمام نشدني به نظر مي رسند.
همين مسأله باعث مي شود كه او نتواند به طور شايسته به همسرش توجه نشان دهد. او با تأسف مي گويد: تمام وقت اين روزهايم صرف ساخت آلبوم جديد مي شود. اما همچنان، روح بي آلايش اش را به نمايش مي گذارد: با همسرم سفري كوتاه به آلمان خواهيم داشت.
با وجود اين، همسر او پذيرفته است كه زندگي با يك آدم مشهور كه مجبور است وقت زيادي را براي كارش بگذارد، سخت است. حتي ماه عسل كوتاه آن ها نيز چندان او را ناراحت نكرده است. سامي يوسف در حالي كه چشمانش برق مي زنند، لبخندي مي زند و با شيطنت بچه گانه اي مي گويد: من با زني ازدواج كرده ام كه شكيبايي و صبر بسياري دارد.
جملاتي كوتاه از سامي
اسلام ساده است وزيبا
من گناهكارم، همان طور كه همه گناهكارند. من فقط هنرمندي هستم كه به اعتقاداتش پايبند است و مي خواهد آن ها را عرضه كند. هنرمندي كه به توانايي اش به منزلة هنر توجه مي كند و سعي مي كند كه در ارائة ايده اش، صادق باشد.
مهم ترين مسأله اين است كه آن چه خدا مي خواهد را انجام دهيم. پس از آن تمام حملات به اسلام در نطفه خفه مي شوند. ما فقط بايد مسلمانان خوبي باشيم. مذهبمان را بشناسيم. اسلام بسيار ساده است، بسيار قابل فهم و بسيار زيبا. اسلام انسان ها را به خوبي تحت تأثير قرار مي دهد.
ما به چيز متقاوتي نياز داريم. مفاهيم نو در جهان اسلام. احساس مي كنم پيام هاي زيادي وجود دارد كه به هيچ وجه، تقليد كوركورانه از مفاهيم غربي نيست.
همة ما در وجودمان خلوص و پاكي داريم. اين مسأله با عشق بسياري از مردم به پيامبرشان ثابت مي شود. آنا شادند و از آهنگ هايي لذت مي برند كه با رقص هاي مبتذل و لذايذ زودگذر ميانه اي ندارد.
نمای کلی مجموعه کامل آثار سامی یوسف
صوت کامل مصاحبه مجله بی بی سی با سامی یوسف